"Nöjda kunder är det bästa med mitt jobb", säger Patrik
Här kan du läsa om vilka tre ord som sammanfattar arbetsvardagen för vår #PreZeroHero Patrik, miljöarbetare.
Hur länge har du jobbat på PreZero och vad gör du i ditt jobb?
Även om jag bara jobbat på PeZero i ett år, så har jag sammanlagt kört sopbil i snart 12 år. På PreZero kör jag alltså baklastare med fokus på återvinning. Området jag kör inom är hela nordvästra Skåne, från Helsingborgs centrum till landsbygden utanför Örkelljunga.
Vilka egenskaper tycker du är viktiga i din roll?
För mitt jobb tycker jag att det är viktigt att man gillar kundkontakt, har trafikvett och att man är noggrann. Dessutom skulle jag vilja nämna kamratskap.
Hur skulle du beskriva din vardag på jobbet med 3 ord?
Kort och koncist så får det bli orden – tungt, skiftande och skratt.
Vad är det bästa med ditt jobb och är det något du är extra stolt över?
Det absolut bästa med mitt jobb är när jag ser och vet att jag har nöjda kunder. Sedan är jag stolt över hur skickligt jag kan framföra sopbilen i trånga utrymmen.
På vilket sätt bidrar du i din yrkesroll till ett samhälle med Zero Waste?
Jag försöker alltid se till så att mina rundor blir så bra och effektiva som möjligt. Det innebär allt ifrån att minimera körning till att kunderna har rätt hämtningsfrekvens och storlekar på kärlen.
Kan du ge ett exempel på när du kände lite extra att ditt jobb gör skillnad?
Ett exempel är när jag ringde kunder som har sommarställen, men som inte hade stängt sina hämtningar fast dom hade stängt för säsongen. Det resulterade i att vi inte behövde göra onödiga körningar, vilket innebar minskad belastning på miljön samtidigt som kunderna blev glada för engagemanget.